Θέματα και απαντήσεις πανελλαδικών εξετάσεων 2015

Παρακάτω δίνονται τα θέματα (μαζί με τις απαντήσεις τους) που δόθηκαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2015 Α! και Β! ομάδας των ΕΠΑΛ, της ειδικότητας "Ψυκτικών Εγκαταστάσεων και Κλιματισμού", στο μάθημα "Εγκαταστάσεις Κλιματισμού".

ΘΕΜΑ Α.
Α1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.
α. Η ειδική ενθαλπία είναι το ποσό θερμότητας που περιέχεται σε 1 kg αέρα.
β. Ολόκληρο το ψυκτικό φορτίο από ηλεκτροκινητήρες είναι λανθάνον.
γ. Στατική πίεση είναι η πίεση που ασκείται από τον αέρα στα τοιχώματα των αεραγωγών.
δ. Με τα οριζόντια πτερύγια στα στόμια τοίχου δίνεται η δυνατότητα να κατευθυνθεί ο αέρας προς τα πάνω ή προς τα κάτω.
ε. Η εργαζόμενη μάζα, μέσω της οποίας επιτυγχάνεται ο κλιματισμός ενός χώρου, είναι το ψυκτικό μέσο.
Μονάδες 15
Απάντηση:
α. Σωστό
β. Λάθος
γ. Σωστό
δ. Σωστό
ε. Λάθος

Α2. Τι ονομάζονται νεκρές ζώνες ενός κλιματιζόμενου χώρου (μον. 5) και γιατί πρέπει να αποφεύγονται; (μον. 5).
Μονάδες 10
Απάντηση:
Νεκρές ζώνες, ονομάζουμε τα σημεία ενός κλιματιζόμενου χώρου, στα οποία δεν φτάνει κλιματισμένος αέρας και επομένως δεν κλιματίζονται επαρκώς. Στις νεκρές ζώνες δεν έχουμε ποτέ την άνεση των υπολοίπων χώρων που κλιματίζονται και γι’ αυτό πρέπει να αποφεύγονται.

ΘΕΜΑ Β.
Β1.
Στο παρακάτω σχήμα απεικονίζεται τοπική κλιματιστική μονάδα με στοιχείο νερού (FCU) και με σύστημα ανανέωσης του αέρα.

Να γράψετε στο τετράδιό σας τους αριθμούς 1, 2, 3 από τη στήλη Α και δίπλα ένα από τα γράμματα α, β, γ, δ της στήλης Β που δίνει τη σωστή αντιστοίχιση. Σημειώνεται ότι ένα γράμμα από τη στήλη Β θα περισσέψει.

Μονάδες 9
Απάντηση:
1 - δ
2 - γ
3 - α

Β2.
Να αναφέρετε τέσσερις (4) παράγοντες από τους οποίους εξαρτώνται τα ψυκτικά φορτία από ακτινοβολία σε ένα κλιματιζόμενο χώρο.
Μονάδες 16
Απάντηση:
1) Από τον προσανατολισμό της γυάλινης επιφάνειας (ανατολικός, δυτικός κλπ).
2) Από την εποχή του έτους, επειδή από αυτήν εξαρτάται η γωνία πρόσπτωσης των ακτίνων στην επιφάνεια του τζαμιού.
3) Από την ώρα της ημέρας και
4) Από το γεωγραφικό πλάτος στο οποίο βρίσκεται το κλιματιζόμενο κτίριο (πχ 40ο βόρειο πλάτος).

ΘΕΜΑ Γ.
Γ1. Τι ονομάζεται λανθάνουσα θερμότητα (μον. 7) και πώς συμβολίζεται; (μον. 3).
Μονάδες 10
Απάντηση:
Το ποσό θερμότητας που απομακρύνεται κατά την υγροποίηση των υδρατμών μιας ποσότητας αέρα, αλλά χωρίς μεταβολή της θερμοκρασίας του αέρα ονομάζεται λανθάνουσα θερμότητα και συμβολίζεται με QL.

Γ2. Να αναφέρετε πέντε (5) παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η ποσότητα του αέρα περιβάλλοντος που εισέρχεται στον κλιματιζόμενο (ψυχόμενο) χώρο.
Μονάδες 15
Απάντηση:
1) Από το μήκος των χαραμάδων των ανοιγμάτων (κουφωμάτων).
2) Από την ποιότητα κατασκευής των ανοιγμάτων (πόσο καλά κλείνουν)
3) Από την ένταση και τη διεύθυνση των ανέμων στην περιοχή.
4) Από την θερμοκρασία περιβάλλοντος της περιοχής.
5) Από τη θέση των ανοιγμάτων (προστατευμένα από γειτονικά κτίρια, εκτεθειμένα σε δυνατό αέρα κλπ).

ΘΕΜΑ Δ.
Δ1. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των κυκλικών αεραγωγών σε σχέση με τους αεραγωγούς ορθογωνικής διατομής;
Μονάδες 10
Απάντηση:
1) Κοστίζουν λιγότερο από όλες τις άλλες μορφές αεραγωγών.
2) Παρουσιάζουν τις μικρότερες αντιστάσεις ροής και επομένως οι απώλειες τριβών στους κυκλικούς αεραγωγούς είναι μικρότερες από τις απώλειες τριβών σε αεραγωγούς οποιασδήποτε άλλης μορφής.

Δ2. Σε μία Κεντρική Κλιματιστική Μονάδα (ΚΚΜ) υπάρχουν ηλεκτρικές αντιστάσεις. Ποιος είναι συνήθως ο σκοπός τους (μον. 8) και πού τοποθετούνται; (μον. 7).
Μονάδες 15
Απάντηση:
Χρησιμοποιούνται για την αναθέρμανση του αέρα το καλοκαίρι. Σχεδόν κατά κανόνα τις τοποθετούν μακριά από τα σημεία που δημιουργείται υγρασία και συχνά μάλιστα τοποθετούνται μέσα στον αεραγωγό. Ένα συνηθισμένο σημείο τοποθέτησης είναι στην έξοδο του ανεμιστήρα που στέλνει τον αέρα στους χώρους.

Κατεβάστε (download) σε μορφή pdf τα πλήρη θέματα των εξετάσεων: